Wat zijn long tail zoekwoorden en waarom zijn ze belangrijk?

Om je vindbaarheid in Google te optimaliseren gebruik je zoekwoorden (keywords). Deze zoekwoorden kun je grofweg onderverdelen in: short tail zoekwoorden (één woord) en long tail zoekwoorden (drie of meer woorden). Verwerk je deze woorden volgens de principes van SEO dan levert het je gratis bezoekers op via de Google zoekresultaten. Uiteraard moet de content van je site wel toegevoegde waarde opleveren voor de bezoekers!

Voorbeeld
Iemand die zoekt op ‘herenschoenen’ (=short tail) is gewoon lekker aan het rondsnuffelen op het internet. Een iets uitgebreidere zoekwoordterm is dan ‘nette herenschoen’ (=uitgebreidere zoekterm). Iemand die de zoekopdracht ‘van bommel nette schoenen heren’ (=long tail zoekwoorden) intypt is heel doelgericht aan het zoeken (en klaar om geld uit te geven).

short tail zoekwoordlong tail zoekwoorden

 

Short tail zoekterm

Short tail is een zoekopdracht van één term. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg, want het is niet heel specifiek. Vaak wordt dit gebruikt ter oriëntatie, men is aan het rondsnuffelen op het web. Short tail zoektermen hebben een hoge online concurrentie. Deze termen hebben een hoog zoekvolume, maar het aantal zoekopdrachten is slecht 30% van alle zoekopdrachten op het net.

Long tail zoekwoorden

Zoekopdrachten van drie woorden of meer zijn long tail zoektermen. Vaak zijn dit hele specifieke en doelgerichte zoekopdrachten. Hier is eenvoudiger een toppositie in te bereiken. Deze zoekacties leiden sneller tot conversie omdat deze specifieke zoekopdrachten vaker aan het einde van het beslisproces zitten. Er bestaan tientallen verschillende unieke long tail zoektermen over één onderwerp. Maar liefst 70% van de zoekers typt long tail zoekopdrachten in.

Dus de optelsom van unieke longtail zoekwoorden leidt tot een hogere CTR (Click Through Rate) met betere conversie. Dit wordt ook mooi geïllustreerd in deze grafiek van MOZ.

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekopdrachten: de tools

De meeste gangbare tool om keywords te achterhalen is de KeywordPlanner van Google en uiteraard kun je data uit Analytics halen. Andere handige tools om de longtail zoekopdrachten te achterhalen zijn Ubersuggest, Keywordtool.io en Wordstream. Naast deze tools kun je zelf ook eenvoudig longtail zoekwoorden maken door bijvoeglijk naamwoorden toe te voegen of een merknaam toe te voegen, bijvoorbeeld: gabor enkellaarsje cognac, gabor laag enkellaarsje cognac of goedkoop enkellaarsje cognac kleur etc.

SEO strategie

Wil je scoren op de long tail zoekopdrachten, dan moet je content creëren. Een veel gebruikte manier hiervoor is bloggen. Heb je een woonwinkel, dan blog je over de interieurtrends en specifieke kleursamenstellingen. Verzorg je sales trainingen, dan blog je over ‘hoe meer omzet uit mijn salesteam te halen’ waarin je tips en adviezen geeft. Je schrijft dus niet over je product of dienst maar je geeft antwoord op een vraag en biedt inspiratie.

Het aller allerbelangrijkste is zo goed mogelijk aan te sluiten bij de zoekintentie van jouw (potentiële) klanten. Alleen op die manier sluit de content aan op wat klanten zoeken en bereik je conversie. Want aan een hoge CTR heb je helemaal niets als het niet tot een vervolgactie (contact, aanvraag, bestelling, verder lezen etc) leidt.

Zelf aan de slag met SEO teksten schrijven? Lees dan deze SEO tips.

Leave a Reply