Je hebt een mooie website maar wilt beter gevonden worden in Google. Voer dan deze SEO tips door op jouw webpagina’s. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel de organische zoekresultaten in Google. Deze SEO tips zijn specifiek voor het onderdeel Content. Naast de Content vindt Google Techniek, Populariteit en Autoriteit belangrijke factoren voor het bepalen van je Google ranking.

SEO Tip 1. Zoekwoorden doorvoeren

Alles staat of valt met het vinden van de juiste zoekwoorden. Stel jezelf de vraag ‘wat zou mijn klant intypen in Google om bij mijn bedrijf uit te komen?’ Voor producten is dat vaak het soort product zelf (bv. vouwtent), synoniemen voor dat woord (bv partytent) of een bepaald type/model (bv professionele vouwtent, of vouwtent 3×6). Voor bedrijven in de dienstverlening heb je de zoekwoorden die de dienst omvatten (bv consultancy). Denk daarbij ook aan de oplossing die jouw bedrijf biedt, vaak krijg je dan meteen de long tail zoekwoorden naar boven ( bv. meer omzet generen, nieuwe klanten winnen, medewerkers motiveren etc).

Zelf heb je al (onbewust) een blinde vlek ontwikkeld als om zoekwoorden gaat. Je blijft in het geijkte straatje zoeken. Vraag daarom ook klanten, vrienden en familie naar hun top 10 zoekwoorden voor jouw bedrijf. Geheid dat er nieuwe briljante zoekwoorden tussen staan!

En gluren bij de buren kan ook geen kwaad. Welke zoekwoorden gebruikt jouw concurrent? En wat kun je daarvan leren?

SEO Tips

SEO Tip 2. Google Tools

Voer je zoekwoorden ook in bij de Google Keyword Planner . Je ziet het zoekvolume en Google geeft meteen suggesties voor andere zoekwoorden. Bekijk via Google Console op welke zoekwoorden je nu al gevonden wordt. Een extra hulpmiddel is Google zelf. Type in de zoekmachine het woord in en je ziet meteen dat Google suggesties geeft (wat anderen eerder ingetypt hebben). Ook na het geven van een zoekopdracht staan er onderaan de Google pagina andere zoekopdrachten waar je inspiratie uit kunt halen.

SEO Tip 3. Hoog volume versus relevantie

Het woord ‘consultancy’ heeft een hoog zoekvolume. Aan de andere kant zit er ook hoge concurrentie op. Zorg dus dat je een juiste mix van zoekwoorden per pagina maakt. Een zoekwoord met een hoog volume, een zoekwoord met een gemiddeld zoekvolume en voeg er ook een long-tail zoekwoord (meerdere woorden) aan toe met een laag volume. Google is namelijk steeds beter in staat om verbanden te leggen tussen woorden die met elkaar te maken hebben. Op het zoekwoord met het hoge zoekvolume ga je de concurrent waarschijnlijk niet verslaan, maar het helpt wel.
MAAR het allerbelangrijkste is die zoekwoorden te kiezen die relevant zijn voor jouw product of dienst. Aan bezoekers die meteen weer van je site wegklikken heb je niets. Lees ook de blog met SEO tips over SEO optimalisatie en de verleiding van een hoog zoekvolume.

SEO Tip 4. Google weergave moet aanspreken

Als je een zoekopdracht geeft in Google dan krijg je een lijst met bedrijven die (volgens Google normen) voldoen aan jouw zoekopdracht. In vaktermen ook wel SERP (Search Engine Result Page) genoemd. Die weergave kun je aanpassen en beïnvloeden. Die teksten moeten dusdanig aanspreken zodat bezoekers doorklikken naar jouw site. De Title, URL en Meta Description bepaal je zelf en kun je dus aanpassen.

Zoekwoorden in SERP

SEO Tip 5. Title Tag

Google is en blijft een robot die langs alle sites struint. Hoe duidelijker jij communiceert met de Google robot hoe beter hij jouw site vindt. Start je Title Tag dus altijd met een zoekwoord. De Title tag mag maximaal 58 tekens lang zijn (Google hanteert zelf 512 pixels breedte, dit is ongeveer gelijk aan 58 tekens). Dit was voorheen 66, maar wil je ook mobiel goed zichtbaar zijn, dan heb je minder tekens tot je beschikking.

SEO Tip 6. URL

Ook bij de URL geldt weer, maar het de Google robot zo makkelijk mogelijk. Plaats het zoekwoord in de URL. Natuurlijk mag je menuknop op de site anders heten.

SEO Tip 7. Meta Description

Alhoewel de meta-omschrijving voor Google geen meetpunt meer is, is de meta-omschrijving wel degelijk belangrijk! Met deze tekst kun jij je namelijk onderscheiden van andere websites. Dit is jouw wervende tekst die lezers prikkelt om door te klikken naar jouw site. Zorg ervoor dat je het zoekwoord verwerkt in de meta-omschrijving, hiermee creëer je herkenning bij de lezer. De zoeker wordt dan een bezoeker aan jouw site. De meta description mag maximaal 152 tekens lang zijn (voorheen was dat iets langer 156, ook dat heeft weer met de ontwikkelingen van mobiele site te maken).

SEO Tip 8. De tekst

Een vuistregel is per 100 woorden 1 zoekwoord. Een gemiddelde pagina heeft 300 woorden. Dus per pagina kun je dan 3 zoekwoorden gebruiken. Zorg ervoor dat je de zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst verwerkt. Het doorvoeren van zoekwoorden mag nooit ten koste gaan van de leesbaarheid.

SEO Tip 9. H1 en H2 tags

Googlebot (de robot van Google) is heel goed in koppensnellen. Google leest de koppen op jouw webpagina. Wanneer je die koppen een H1 of H2 tag meegeeft, maak je het Google veel makkelijker om jouw webpagina te categoriseren. Maak van je kop een zin die aanspreekt en aanmoedigt tot verder lezen. Start ook hier weer altijd met het zoekwoord.

SEO Tip 10. Alt-tag

Net zoals je koppen een tag (kenmerk) kunt geven, kun je ook plaatjes een tag meegeven. De Alt-tag. Geef het bestand weer jouw zoekwoord mee. Je herkent dit als je met je muis over de afbeelding heen gaat en er verschijnt dan tekst. Die tekst (alt-tag) kan Google lezen. Dus ook daar staat weer een zoekwoord in.

SEO Tip 11. Check Google

Je hebt flink wat tijd en moeite geïnvesteerd om alle SEO tips door te voeren. Maar klopt alles nu? Dit kun je eenvoudig controleren. Ga naar Google en typ in het zoekvak: site:www.jouwdomeinnaam.nl (typ alles aan elkaar!). Je krijgt dan alle pagina’s te zien van jouw site. Controleer of de URL, titel en meta-omschrijving kloppen. Pas waar nodig verder aan.

SEO tips: check jouw SERP

SEO tip 12. Mobiel friendly

Sinds april 2015 is ook het mobile friendly zijn van jouw site een ranking factor. Leer hierover meer in het artikel: Nieuwe Google ranking factor: Mobile friendly.

Tot slot

Je hebt veel tijd en energie zitten in het zoekwoordenonderzoek. Leg jouw lijst in Excel vast. Zet voor elk zoekwoord op welke pagina je het zoekwoord gaat gebruiken. Als je in de toekomst wat wilt veranderen of nieuwe pagina’s wil toevoegen zie je eenvoudig welke zoekwoorden je al benut hebt en welke je nog kunt gebruiken. Als je deze SEO tips vanaf het begin goed bijhoudt voorkom je achteraf een hoop gepuzzel.

Leave a Reply