Er komt best veel kijken bij het doorvoeren van SEO op een website. Dit artikel is niet om je ervan te weerhouden, maar juist om inzicht te geven in de zaken waar je rekening mee dient te houden. Doe je het goed, dan beloont Google je zeker met een hogere ranking. Nu eerst nog wat achtergrondinformatie voordat je start met het schrijven van SEO teksten.

GooglebotSEO teksten wat komt erbij kijken?

Elke dag struint de ‘robot’ van Google het internet af naar nieuwe websites, nieuws, updates etc. Deze ‘Googlebot’ is voorgeprogrammeerd en beoordeelt jouw website aan de hand van een groot aantal SEO succesfactoren. Googlebot komt gemiddeld één keer in de drie/vier weken langs een gemiddelde website: hij bekijkt dan wat er veranderd is en bepaalt per pagina/zoekwoord weer een nieuwe ranking. Door je website SEO-proof te maken kan Google je website beter vinden en dus hoger ranken (kies je er niet voor dan blijft een goede ranking dus achterwege). Heb je nieuwe SEO teksten en wil je niet afwachten tot Googlebot jouw website bezoekt? Ga dan naar Google Console en laat de nieuwe pagina meteen indexeren (ga in Google Console naar Crawlen –> Fetchen als Google).

Google ranking: 3 belangrijke factoren 

De robot van Google kijkt naar heel veel factoren. Dit zijn de drie belangrijkste waarmee u direct kunt zorgen voor een hogere natuurlijke vindbaarheid:

  • Content: zoekwoorden per pagina en juiste zoekwoord-dichtheid. De juiste zoekwoorden waar potentiële klanten op zoeken in Google. Deze zoekwoorden dienen op de juiste manier verwerkt te zijn in de content (zie hieronder).
  • Techniek: je bent aangemeld bij Google, makkelijke navigatie, robots.txt geplaatst, geen lange laadtijd, geen flash-films, sitemap aanwezig etc
  • Populariteit & autoriteit: anderen praten over jouw bedrijf op social media, je houdt je website up-to-date, plaatst nieuws, schrijft een blog, reageert op forums etc. Autoriteit door linkbuilding. Hoe meer backlinks (externe pagina’s die naar jouw website linken), des te hoger de pagerank.

SEO teksten: waarom zoekwoorden?

De keywords of zoekwoorden zijn erg belangrijk voor Google. Herhaal je een keyword meerdere keren op een webpagina, dan herkent Google dit. Hierdoor ‘begrijpt’ Google beter wat jouw bedrijf doet en waar je goed in bent. Je bent als het ware beter in een ‘hokje’ te plaatsen. Dit is hetzelfde ‘hokje’ dat mensen invullen’ als ze in Google een zoekopdracht intikken. Dus door het verwerken van de juiste zoekwoorden in je webteksten genereer je meer traffic naar je site. Om de juiste zoekwoorden te achterhalen is gedegen zoekwoordenonderzoek noodzakelijk.

zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek

Het schrijven van SEO teksten start met een gedegen zoekwoordenonderzoek. Voor per website dient onderzocht te worden wat de beste keywords zijn om te gebruiken. Belangrijk is om per zoekwoord (bijvoorbeeld ‘SEO teksten’ of ‘organisatieadvies’ etc) verder te kijken dan alleen het zoekvolume per maand. Bekijk ook het aantal concurrerende pagina’s én hoe sterk die concurrentie is. Hiermee kun je de ‘KEI’ = Keyword Effectiviness Index bepalen. Aan de hand van het zoekwoordenonderzoek kun je per pagina bepalen welke zoekwoorden (short en long tail zoekwoorden) je gaat gebruiken. Door deze zoekwoorden op een natuurlijke en prettig leesbare manier te verwerken in verhoog je de natuurlijke Google vindbaarheid.

‘Voorkant’ EN ‘Achterkant’

Wat? De ‘voorkant’ is voor het gemak de website zoals iedereen die kan zien. De ‘achterkant’ is het CMS (ContentManagementSysteem) waar je alles invoert. De teksten, de plaatjes, alle webpagina’s. Kies je ervoor om SEO goed door te voeren dan is de ‘achterkant’ van je website een essentieel onderdeel.

Aan de achterkant voer je de details in. Door dit te doen help je Google jouw site nog makkelijker te indexeren en dus te ranken. Zaken die je aan de achterkant invoert zijn onder andere:

  • Keywords per pagina (voor Google hoef je dit niet meer apart aan te geven, belangrijk is wel dat je hiervan zelf een overzicht bijhoudt)
  • Alt-tags bij afbeeldingen
  • H1 en H2 tags
  • URL per pagina (met een zoekwoord)
  • SEO titel (met daarin de keywords verwerkt)
  • Meta omschrijving (ook weer met zoekwoorden)
  • Sitemap
  • Interne links
  • Eventuele 301 redirect

En heb je dat alles gedaan. Dan kun je een kijkje gaan nemen naar de techniek en jouw online populariteit gaan opbouwen. Vergeet ook je social media profielen niet. Plaats bijvoorbeeld ook een zoekwoord in je omschrijving op LinkedIn.

Ben je er klaar voor om beter gevonden te worden in Google? Lees dan de blog met SEO tips. Of het SEO stappenplan om SEO goed door te voeren op je eigen site.