SEO succesfactoren, het zijn er te veel om op te noemen. Daarnaast is Google niet altijd even transparant over de SEO succesfactoren en de bijhorende wegingsfactor. In een recent artikel gepubliceerd op Search Engine Land staat een mooie afbeelding van de SEO succesfactoren. Het doet je bijna aan scheikundige elementen denken.

SEO succesfactoren

Bron: Search Engine Land

 

Een korte toelichting op de SEO succesfactoren

Elke webpagina wordt gerankt op basis van twee elementen, te weten on-page (linkerkant model) en off-page (rechterkant model):

  • On-page: factoren die we grotendeels kunnen beïnvloeden als tekstschrijver en webbouwer
  • Off-page: factoren die door derden worden beïnvloed (denk aan reviews, links van andere sites)

Elk blokje heeft vervolgens twee letters. SEO succesfactor ContentDe eerste letter staat voor de categorie waarin, bijvoorbeeld C van Content. De tweede kleine letter vertegenwoordigt het element zelf, bijvoorbeeld kwaliteit (quality) van de content. Vervolgens is aan elk SEO succesfactor een wegingselement (op basis van ervaring van SEO experts) toegevoegd. +3 is heel belangrijk, +1 is weer iets minder belangrijk. Je kunt ook een negatieve waardering krijgen bij een score van -1 tot en met -3. Bijvoorbeeld -2 bij Vs als je een webpagina volpropt met keywords. Ook wel bekend als keyword stuffing.

SEO succesfactoren werken samen

Belangrijk is om te onthouden dat alle SEO succesfactoren samenwerken. Goed scoren op slechts één factor is geen garantie voor succes. Juist door verschillende factoren goed samen te laten werken, ook al hebben ze een lage wegingsfactor, vergroot de natuurlijke vindbaarheid.

Lees hier het complete artikel.