Veel klanten die ik spreek kloppen aan met de opmerking ‘ik wil SEO optimalisatie doen, want ik wil meer traffic.’ Vooropgesteld dat goede implementatie van SEO de natuurlijke vindbaarheid van uw website verhoogt, speelt er in mijn ogen nog een hele belangrijke factor mee. Namelijk de behoefte van uw klanten/prospects.

Verleiding
Het is heel verleidelijk om bij SEO optimalisatie juist die zoekwoorden te pakken die zorgen voor veel traffic. Een kleine concessie is dan wel op zijn plaats, want het zoekwoord past net niet helemaal bij uw product/dienst en bij uw klanten. Maar een goede tekstschrijver komt daar wel uit. En dan? Uw gloednieuwe SEO-teksten staan online. Een verdubbeling van het aantal bezoekers. Dus de vlag kan uit. Of toch niet? Iets verder kijken in de statistieken van Analytics geeft aan dat het bouncepercentage* de pan uit rijst. U bent terug bij af.

SEO optimalisatie: foute zoekwoorden verhogen bouncepercentage

Hoog bouncepercentage
Is het erg om een hoog bouncepercentage (≥60%)  te hebben? Als het om een blog of een nieuwsitem gaat niet. Ervaring leert dat men dat leest en weer vertrekt van uw site. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de bezoeker gevonden heeft wat hij zocht. Maar stel nou dat dat niet het geval is: dan vertrekt de bezoeker omdat hij niet heeft gevonden wat hij zocht. De inhoud van de pagina’s die u optimaliseert moet dus relevant zijn voor de bezoeker. Want alleen dan leest hij verder en klikt hij door op uw site. Hoe langer een bezoeker op uw site is, hoe meer geboeid hij raakt. Des te sneller neemt hij contact met u op voor een vervolg. Stem de inhoud bij SEO optimalisatie dus altijd af op de behoefte van de klant. Houd daarnaast rekening met andere factoren die invloed kunnen hebben op een hoog bouncepercentage zoals trage laadsnelheid, ontwerp en slechte navigatie.

SEO optimalisatie: foute zoekwoorden verhogen bouncepercentage

Meer traffic is niet automatisch meer omzet
U heeft niets aan veel meer bezoekers als ze meteen afhaken. Kies voor kwaliteit en inhoud die aansluit op wat de bezoeker verwacht. Oké, dat betekent iets minder traffic, maar wel traffic dat relevant is én omzet oplevert. Laat u dus niet verleiden door het ‘aantal zoekopdrachten’ per maand van een specifiek zoekwoord, maar kijk verder bij SEO optimalisatie:

  • Typ het desbetreffende zoekwoord eens in in de incognitomodus. Welke bedrijven staan in de eerste 10 zoekresultaten?
  • Bekijk hun autoriteit (hoe goed scoren ze al in Google) op internet. Zijn ze SEO technisch makkelijk te ‘verslaan’?
  • Bovenal, past het zoekwoord bij uw product/dienst. Is het hét zoekwoord waar uw klanten op zouden zoeken?

Het is dus een kwestie van afwegen, analyseren, gezond verstand en elimineren. Verlies hierbij nooit de wensen en behoeften van de bezoekers uit het oog.

* Het bouncepercentage is het percentage bezoeken waarbij slechts één pagina wordt bekeken voordat de site wordt verlaten (bron: Google)