Je hebt nog tot 21 april. Vanaf dat moment telt het Mobile Friendly zijn van sites ook als ranking factor.

Steeds meer mensen zoeken mobiel, via tablets en smartphones. Reden voor Google om in hun ranking algoritme ‘mobile friendly’ toe te voegen. Uitgangspunt van Google bij het samenstellen van de ranking algoritme is dat een site relevant moet zijn. Zoekt men via een mobiel apparaat dan komt daar dus een extra dimensie bij. Alleen hoogwaardige zoekresultaten die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten worden getoond.

Mobile Friendly: waar moet mijn site aan voldoen?

Voldeed een website voorheen nog als hij ‘goed zichtbaar’ was op een mobiel apparaat, vanaf 21 april moet een site voldoen aan deze criteria:

  • Gebruik alleen software geschikt voor mobiele apparaten (gebruik dus bijvoorbeeld geen Flash)
  • De tekst op een pagina is leesbaar zonder te hoeven zoomen
  • De inhoud past zich automatisch aan (responsive) aan het scherm. Je hoeft dus niet te scrollen van links naar rechts.
  • Links op de webpagina zijn eenvoudig aanklikbaar

Is mijn site mobile friendly? Test het uit.

Je kunt eenvoudig testen of een site ‘mobile friendly’ is.

  • Ga naar https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ en voer de URL in.
  • Je kunt natuurlijk ook gewoon op je mobiel kijken. Ga naar Google en typ de bedrijfsnaam in. Als de site mobiel vriendelijk is staat er onder de URL ‘voor mobiel’.
  • Tevens kun je naar Google Webmaster Tools gaan. Ga naar ‘zoekverkeer’ en dan mobiele bruikbaarheid.
Mobile Friendly test voorbeeld

Wil je meer informatie en technische tips over het mobiel vriendelijk maken van je site. Ga naar https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/get-started/