
Het zoekwoorden onderzoek is achter de rug. Je bent klaar voor de volgende uitdagende klus. Het schrijven van de SEO webteksten. Een belangrijke vraag hierbij is: hoeveel zoekwoorden per pagina te gebruiken? In het verleden was dit enorm belangrijk. Nu niet meer omdat de robots van Google veel intelligenter geworden zijn. De zogenaamde spiders kijken niet meer naar de dichtheid (keyword density) van zoekwoorden.
Maar wat moet ik dan aanhouden?
Het belangrijkste bij het schrijven van SEO webteksten is de gebruikersvriendelijkheid van de site. Offer die nooit op, door te veel zoekwoorden in de tekst te pompen. Je hebt niets aan veel bezoekers, die meteen weer wegklikken omdat ze niet vinden wat ze zoeken. Kun je het zoekwoord goed verwerken in de titel? Gewoon doen! En het elders nog een peer keer herhalen, ook doen! Maar wring jezelf niet in allerlei bochten om het zoekwoord meerdere keren in de tekst te verwerken. Zeker niet als dit ten koste gaat van het doel en je lezers. Het zoekwoord moet een aantal keer voorkomen, maar er bestaat geen norm meer (voorheen 5%) voor de keyword density.
Wil je een leidraad op de vraag: hoeveel zoekwoorden per pagina?
Op basis van een gemiddelde webtekst van 250-300 woorden, kun je deze leidraad hanteren:
• Keyword 1 laat je 3x terugkomen
• Keyword 2 twee keer
• Keyword 3 laat je één keer in de tekst voorkomen.
Nogmaals schrijft en leest het lekker, gewoon doen. Maar voorkom dat je de keywords te vaak herhaalt. Je hebt dan snel een penalty (lagere ranking) van Google aan je broek hangen. Naast de zoekwoorden in de tekst dien je natuurlijk ook de zoekwoorden in de meta-omschrijving, title, page-title etc terug laten komen.
Meer weten? Bekijk de Whiteboard Friday van MOZ: Keyword Targeting, Density, and Cannibalization. MOZ.com is de koploper uit Amerika als het gaat om SEO.
Bron: http://moz.com/blog/keyword-targeting-density-and-cannibalization-whiteboard-friday