Het schrijven van folderteksten is een uitdaging. Je hebt weinig ruimte waarin je veel wilt vertellen, maar niet alles. Bij een folder moet de verhouding tussen tekst en beeld goed afgestemd zijn met als doel: de lezer stimuleren om contact op te nemen, want dan kan het echte verkopen beginnen.

Foldertekst schrijven: een voorbeeld van een technisch product

‘Ik kan uren vertellen over mijn product, maar ik krijg het niet kort en krachtig op papier.’
John Timmer, Timmer Tools & Technics.

Daarom zijn we gestart met een interview. Ik stelde vragen, John vertelde gepassioneerd over zijn Timmer Sealer Technology. Een unieke lijmkit met ongeëvenaarde eigenschappen. Al snel was het doel en ook de doelgroep duidelijk, zodat de schrijfstijl daarop gericht kon worden. Over de kenmerken en eigenschappen stelde ik kritische vragen om de voordelen voor de potentiële gebruiker in kaart te brengen. Eigenschappen vertellen wat over het product, belangrijk is deze door te vertalen naar wat het de gebruiker oplevert. Het interview gebruikte ik vervolgens om de foldertekst te schrijven. In de foldertekst zijn ook concrete praktijkvoorbeelden opgenomen, direct herkenbaar voor de potentiële eindgebruiker. Na oplevering van de foldertekst was de reactie van John:

“De foldertekst klopt helemaal, dit zijn mijn woorden, alsof ik het zelf geschreven heb.”

Foldertekst schrijven

Bekijk hier de folder.