
De essentie van succesvolle teksten schrijven wordt goed verwoord in het bekende citaat van Blaise Pascal “ik schrijf je een lange brief want ik heb geen tijd voor een korte”.
In elke tekst gaat het er om de kern te raken, met de juiste toon die jouw doelgroep aanspreekt. Sluit de tekst aan bij de lezer, dan is de impact vele malen groter. Dat is effectief communiceren in tekst.
Het dilemma van kennis
Hoe meer je weet van een onderwerp, hoe lastiger het is om in je teksten tot de kern te komen. Webteksten, offertes, aanbestedingen, nieuwsberichten, vaak staan ze vol met ditjes en datjes, zonder meteen de kern te raken. Wat schrap je uit de tekst (nice to know) en wat behoud je (must know)?
Effectieve teksten kosten tijd
Het is niet zo moeilijk om hele pagina’s vol tekst te schrijven. Maar als je maar één pagina hebt word je gedwongen om tot de kern te komen. En dat kost tijd. Bespaar jezelf tijd door vooraf al stil te staan bij deze vragen:
- Wie is jouw doelgroep?
- Wat is jouw kernboodschap?
- Wat wil je bereiken? (informeren, overtuigen, commercie, leren, amuseren, instructie etc)
- Welke schrijfstijl past bij jouw bedrijf en jouw klanten?
- Welke actie moet jouw lezer na afloop ondernemen?
- Waarin is jouw bedrijf onderscheidend en bied je toegevoegde waarde?
Zorg ook dat de tekst goed gescand kan worden door gebruik te maken van kopjes, opsomming en een rustige lay-out.
Reeks Effectief Communiceren in Tekst
Dit blog wordt ook al weer te lang. Dus ik ga knippen, in hapklare brokken. Binnenkort kun je in een reeks blogs teruglezen hoe je effectief kunt communiceren in geschreven tekst. Wat kun je verwachten:
- Schrijven voor internet met klantgerichte webteksten: schrijfstijl
- Prettig leesbare teksten: zinslengte en actief schrijven
- Schrijven in kenmerken of voordelen
- Actiegericht schrijven: met de juiste call-to-action
Heb je een verzoekje of een specifieke vraag? Stuur een email naar info@jetdonkers.nl.